Z nami zawsze będziesz w formie!

Z nami zawsze będziesz w formie!

Z nami zawsze będziesz w formie!

HMB - działanie i dawkowanieHMB - działanie i dawkowanie
HMB to suplement budzący wiele kontrowersji. Opinie osób, które miały z nim styczność, są różne. Przez jednych jest chwalony ze względu na właściwości antykataboliczne i anaboliczne, przez innych zaś efekty jego stosowania są kwestionowane. Czy warto stosować suplement diety HMB?



Czym jest HMB?
HMB, czyli beta-hydroksy-beta-metylomaślan, jest pochodną leucyny, a więc aminokwasu rozgałęzionego, wchodzącego w skład BCAA. Składnik ten znajduje się w śladowych ilościach w pożywieniu, takim jak grejpfruty, lucerna czy mięso ryb.

HMB po raz pierwszy zostało odkryte przez dr Stevena L. Nissen'a. Jest to badacz pracujący na Uniwersytecie Iowa. Od tamtej pory preparat stał się jednym z wielu dostępnych środków na rynku suplementów diety.

Obecnie HMB zaliczane jest do suplementów o działaniu antykatabolicznym. Innymi słowy, głównym zadaniem preparatu jest ochrona mięśni przed ich degradacją.
Jednak HMB przypisuje się szereg innych cech, o których mowa poniżej.


Jakie spełnia zadania?
Wprawdzie ilość badań potwierdzających działanie HMB jest nieliczna i nie zawsze dają one jasne odpowiedzi na stawiane pytania, to nie ulega wątpliwości, iż jest to jeden z najchętniej stosowanych oraz budzący przy tym bardzo duże kontrowersje suplementów.

HMB przede wszystkim wspomaga syntezę białek, chroni więc włókna mięśniowe przed rozpadem. Szczególne zastosowanie w związku z tym suplement znalazł więc w kulturystyce.

Badania naukowe dowodzą, iż wymierne korzyści z suplementu mogą mieć tylko te osoby, które dopiero rozpoczęły swoje treningi, bądź wracają do aktywności fizycznej na siłowni po dłuższej nieobecności. Warto zdecydować się na suplementację HMB w trzech pierwszych miesiącach treningu.

Dzięki takiemu podejściu uniknie się spadku masy mięśniowej, spali się więcej podskórnej tkanki tłuszczowej, zwiększy się beztłuszczową masę mięśniową oraz siłę mięśni. Jest więc to preparat o podobnym działaniu do kreatyny.

Takie osoby mogą zanotować przyrost beztłuszczowej masy ciała przy jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej na poziomie 1-2 kg w ciągu pierwszych 6 tygodni stosowania. Wszystko uzależnione jest od intensywności treningowej, celu treningowego oraz przestrzegania zasad zbilansowanej diety.

W przypadku osób trenujących regularnie bądź wyczynowych sportowców nie zauważono większych zmian w składzie ciała w przypadku stosowania suplementu diety. Tak więc suplementacja HMB dla osób aktywnych fizycznie od dłuższego czasu jest nieskuteczna.


Jak dawkować suplement?
Dziennie osoba dopiero rozpoczynająca treningi powinna przyjmować 3 g HMB. Badania potwierdziły, iż wyższe dawki specyfiku nie przyczyniają się do osiągania bardziej spektakularnych efektów. Większe dawkowanie jest więc bezpodstawne. Nadmiar składnika zostaje wydalony z moczem, co w efekcie nie przynosi żadnych skutków ubocznych.

Suplement HMB warto łączyć z kreatyną, która jak potwierdzają opinie naukowe, wzmacnia jego działanie, prowadząc do większego przyrostu tkanki mięśniowej przy jednoczesnym redukowaniu podskórnej tkanki tłuszczowej.

Komentarze

Musisz być zalogowany, żeby skomentować ten obiekt.